
עליזה הראל
אמא - במלאת שלושים לפטירת אמי הורתי מרת עליזה הראל ז"ל
יהושפט הראל
אך טבעי הוא שילדיה של אשה קוראים לה אמא, אולם מי שנקראית אמאֶלא רק בפי ילדיה אלא גם בפי אלו שאותם גדלה וחנכה, אין לך הערכהֶ גדולה מזו לאשה גומלת חסד.
גדולה היא מדת החסד, וכבר מסורת היא בידינו מאז אברהם אבינו כיֶ מצווים אנו על עשית חסד עם זולתנו. ברם מדרגות רבות לה למידהֶ זו, מדרגות המושפעות מנתינה, מאיכות הנתינה, ממניעיֶ הנתינה, ממידת הצפייה של הנותן לגמול, משיעור הנתינה מתוך מה שישֶ לנותן, מנתינה בחומר ומנתינה ברוח, מנתינה בקור ומנתינה בחום.
כאשר אני בא לתאר את מידת החסד של אמא, הריני עושה זאת כדי שאנוֶ צאצאיה נלמד ממידותיה.
אמא נולדה בפראגה פרברה של ורשה, כבת למשפחת ר' דוד יהודה ומריםֶ שורץ, שכבר היו בה אותה שעה עשרה אחים ואחיות. המשפחה חיתה בצלוֶ של אבי האם ר' ישראל משה אקשטין שפרנסתו באה לו בכבוד כיבואן שלֶ בהמות, ואשר במפעלו התפרנסו רבים מבני המשפחה. בבית כזה נשמרו נורמות של צדקה וחסד, צדקה לעניים והכנסתֶ אורחים.
בהיותה בת שלוש שנים התייתמה אמא מאמה וגודלה על ידי בני המשפחה,ֶומאז הוסיפה לתכונות החסד את הדאגה ליתום.
בהתבגרה, כבשה את ליבה רוח הציונות אשר גרמה לה למרוד בבית אביה ֶולעלות לארץ ישראל - גם אם עליה זו הייתה בלתי חוקית בעיניֶה שלטון הבריטי המושל בארץ.
כחלוצה דתית שהגיעה לתל-אביב הקטנה בראשית שנות השלושים כשהיאֶ צעירה כבת עשרים ושנים מצאה לה עד מהרה מקור פרנסה כתופרתֶ תעשייתית במפעל ללבנים. הידע שרכשה וחריצותה עמדו לה לא רק באותןֶ שנים ראשונות להיותה בארץ, אלא גם בשנים מאוחרות יותר כאשרֶ הפרנסה ממסחרו של אבא לא הייתה מספקת.
כצעירה עליזה שמחה בחלקה באותם ימים והרבתה לשמוח ולרקוד כמקובלֶ בתל אביב באותם ימים בערבי שבת מול חוף הים.
לאחר שהכירה את אבא יבל"ט, זכתה להקים בית בישראל, שבו השקיעהֶ את כל מאוייה. הבית היה פתוח לרווחה לכל אורח מהארץ ומחו"ל,ֶלגדול ולקטן לנכבד ולפשוט עם ואת כולם קיבלה בחיוך ותוך מתן תחושה שהוא רצוי ואינו מכביד כלל בנוכחותו.
את השנים הראשונות לנשואיהם חיו בראשון לציון שם נולד בנםֶ בכורם, ומשם עברו ב-1940 לתל אביב, בה גדלה המשפחה ונוספו להֶשתי בנות. הדירה בת שני החדרים בתל אביב שאכלסה את חמשת בני המשפחה, קלטהֶ בקלות אורחים גם לשהות ארוכה. כך התגוררו בבית במשך ימי השבוע,ֶבנותיו של הרב שאול ברוק זצ"ל שהתגורר בראשון לציון ובקשֶ שבנותיו תלמדנה ב"בית יעקב" בתל אביב. כך התגורר מנחם שרגאי שבאֶ כנער פליט שואה ב-1943 ואומץ על ידי ההורים שהשיאוהו לאסתר בתֶ הרב ברוק. כך נקלט בן הדוד של אמא בנימין הולצקנר שהגיע ארצהֶ יחד עם אשתו, דרך קפריסין, לאחר מלחה"ע כפליט שואה וקליטתם התעסוקתית והכללית נעשו על ידי אמא ואבא.
בפרוץ מלחמת השחרור קלטה הדירה גם את פליטי שכונת פלורנטין ֶמשפחות אבפייר וויסברוד שמצאו מקלט בביתנו, ולאחר עלית התימניםֶ בחורף 1950 היה זה יחיא בן יחיא קטעי - שלימים קרא שמו זכריה תקוע - אשר זכה למקלט חורף בביתנו.
ב 1952 עקרנו לרמת גן בעידודה של אמא ויובל תמים עיצב הבית הזהֶ את פניה הרוחניים של השכונה - לתלמוד תורה, להנהגת גמילותֶ חסדים, לפעילות למען הכלל במסגרת נשות הפועל המזרחי שלימיםֶ נקראה בשם "אמונה" אשר הוקירה את פועלה של אמא כיקירת התנועה. כמתנדבת פעילה משך שנים רבות ב"ועד למען החייל" - נמנתה עלֶ ה"דודות" הראשונות שפקדו את מחנות צהל והרעיפו עליהם מכל טובֶ בעיקר בעת מלחמות קדש וסיני.
וכשנתאלמן סבא - אבי אבא - עבר לגור בביתנו והיתה זו אמא שסעדהֶ אותו שבע שנים בביתה והייתה לאות ולמופת לנו ולכל המשפחה ואנשי ֶהשכונה ביחסה החם לחמיה.
בחריצותה ארגנה אמא בבית מסיבות חברים, שמחות לסיום מסכתות שאבאֶ הרבה לסיים, וגם כינוסים פוליטיים לא נעדרו מביתנו, החל ממטהֶ החזית הדתית המאוחדת ששכן בביתנו לפני הבחירות לאסיפה המכוננת,ֶוכלה באירוח חברי כנסת לשבתות על מנת שישאו דברים בשכונה.
את השמחות המשפחתיות עשתה אמא במו ידה והכינה מטעמים וסעודותֶ לאורחים רבים - בר מצוה, בנות מצוה, חתונה - שום אירוע לא הרתיעֶ אותה אלא שמש אתגר לעשייה.
חריצותה בתחום מלאכת היד מצאה ביטוי בסריגה. אמא הלבישה את כלֶ המשפחה כולל הילדים הנכדים והנינים בסריגים שעוררו את תשומת הלבֶ של כל רואיהם. מאז חלתה ורותקה לבית לא חדלה מליצור. קשה היה לה להתרגל שעליהֶ להיות יושבת בית לאחר ששנים היתה רגילה לפעול מחוץ לבית.
מאז נאלצה אמא רק לראות את הפירות של הנטעים שנטעה ואלו הוסיפוֶ לה שמחה.
אמא זכתה לראות בנשואי ארבעה מנכדיה ולראות ארבעה נינים.
נזכור אותה כשמחה ועליזה כפי שראינו אותה באדר האחרון שרה בשמחתֶ יום ההולדת המשותפת לבתה לכלתה לשנים מנכדיה ולנינה שאך נולדה.
יהי זכרה ברוך.
יהושפט הראל
זכרונות מסבתא עליזה - מאת שושי
אני רוצה לפנות לנינים שלא זכו להכיר את סבתא עליזה ולנסות להעביר להם משהו מדמותה. סבתא עליזה הלכה לעולמה לפני 17 שנה , וככל שאנחנו מתרחקים מהיום שבו נפרדה מאתנו , יותר ויותר עולים הזכרונות והערכה הרבה לאמא המיוחדת , המבינה, המחבקת.
אולי כדי להבין את אישיותה של סבתא עליזה אני רוצה לספר לכם קצת על החיים בבית. דמיינו לכם את סבתא עליזה עובדת במטבח או בכל עבודה אחרת שהיתה עושה בבית ותמיד שרה או מזמזמת משירי ארץ ישראל או שירים חסידיים או ניגון שזכרה מימי נעוריה.
סבתא שבאה מבית של חזנים היתה מוזיקלית מאוד , הכירה את הניגונים מהחסידויות השונות , קטעי חזנות למינהם וגם שירי שבת חדשים ארוחות שבת היו תמיד מלוות בשירה , היינו שרים בהתלהבות ובדיקנות – ממש שירת מקהלה , עד שסבא יהודה ניסה להצטרף ואז המנגינה הפכה להיות פרי יצירתו הבלעדית. החיים בבית היו מאוד מסודרים , היו כללים ברורים אבל באווירה ידידותית ונעימה. אני לא זוכרת שכעסו או צעקו עלי אפילו כשעשיתי מהומות בבית הספר. סבתא עליזה ידעה להציב גבולות לילדיה עוד לפני שהמושג הזה היה קיים בלקסיקון החינוכי , אבל ידעה גם איך להעביר את המסר באופן שלא יעורר התנגדויות כך גידלה שלושה ילדים שלא התמרדו אולי כי היתה עקבית והחלטית מצד אחד ומצד שני קשובה ורגישה להבין את נפש ילדיה. סבתא עליזה היתה אשה עם חוכמת חיים יוצאת מן הכלל , חוכמה שלא נלמדת בשום מוסד חינוכי , היתה חרוצה מאוד זריזה ויעילה בכל מה שעשתה . ומוכנה תמיד בשמחה לכל משימה שתידרש .
תוכנית שבועית קבועה היתה לה , יום בשבוע בקור קרובים בתל אביב , יש לבדוק אם משהו זקוק לעזרה ולאחרים לתת עצה טובה. יום שהוקדש להתנדבות בארגון אמונה , ויום אחר בוועד למען החייל. אבל כשחזרנו מבית הספר חיכתה לנו עם שולחן ערוך ואוכל חם ,גם התפריט השבועי היה קבוע . ביום הצ'ופר שלנו קיבלנו לחם לבן עם נקניק פרוס ומלפפון חמוץ , ולקינוח – לא תאמינו – מיץ תפוזים מבקבוק שחולק באופן שווה בין כולנו כך שכל אחד קיבל בערך חצי כוס. ואם תחשבו שאני מגזימה אספר לכם עוד שיום אחר היה יום חלבי שבתפריט אורז עם חלב ולקינוח בלינצ'ס מעולים עם גבינה. בחוכמתה ידעה להפוך את המעט שקיבלנו לחגיגה. באמצע השבוע היחד המשפחתי היה בעיקר עם אמא , וזה בא לידי ביטוי בארוחת הערב שהיתה קבועה, אמא הכינה סלט גדול. ובשעה שבע בדיוק נאלצתי להפסיק כל משחק בחוץ כי כידוע את עיקר שעות הפנאי בילינו במשחקי רחוב וכך ישבנו יום יום כל המשפחה ( חוץ מסבא יהודה שגמר זה עתה את ארוחת הצהרים שלו) לארוחה משותפת.
סבתא לא גידלה ילדים מפונקים , אומנם בזמן הלימודים לא נדרשה מאתנו עזרה מיוחדת, אולם בחופש הגדול נדרשנו לעזור בתחזוקת הבית , מרים ואני היינו שוטפות את הבית בתורנות יום יום ,פעם היה מקובל שבנים לא צריכים לעזור וכך יהושפט יצא חופשי ממחויבות זו ,.בשבת היתה תורנות שטיפת כלים , הכלל היה שאחת מאתנו שוטפת כלים בערב שבת ואחר בשבת בצהרים , ויוש.... תנחשו... האגדות מספרות שאני בערב הייתי אומרת שמחר אשטוף כלים ולמחרת אמרתי "אתמול שטפתי..." האווירה הטובה בבית נבנתה בזכות סבתא עליזה , אשה שתמיד היתה שמחה בחלקה מברכת על הטוב ,מנחמת את העצוב ומעודדת את הנכשל ללא ביקורת וללא כעס ושמחה עם כל הצלחה ,
אשרי הילדים שזוכרים את אמם בגעגועים לאישיות הנעימה העדינה הרכה והשמחה. יהי זכרה ברוך.
סבתא עליזה שלא היכרתם- מאת מרים
כ"ט בנובמבר בתל אביב
אמנו עליזה היתה מעורבת במאורעות פוליטיים לאורך כל שנותיה. עקבה אחר העתונות והחדשות, אף הביעה את דעתה הנבונה ביותר. אני הייתי חסרת דעת ועברתי את קום המדינה מבלי דעת, אולם מסיפורי אמא ניכר כי שיתפה את יהושפט הבכור בחוויות. בליל כ"ט בנובמבר הצטרפה אמא אל שכנותינו חברות המחתרת ויצאו אל ככר מגן דוד באלנבי בו הציגו לקהל הרחב מיקרופונים להעברת ההצבעה באו"ם. חזרתי הביתה, מספרת אמא, הערתי את יהושפט (זה לא קל) ואמרתי לו "יש לנו מדינה!", יהושפט קפץ מן המטה, לקח את הדגל שכבר היה בבית ותלה אותו במרפסת.
אמא נאבקת ביהושפט במלחמת העצמאות (כאשר אבא מגויס)
ממלחמת העצמאות אני זוכרת את אזעקות הלילה. צפורה וחוה שרייבר הגיעו מיד ונטלו אותי ואת שושי התינוקת. בידי אמא הותירו את המשימה הקשה, להעיר את יהושפט, ואני זוכרת את אמא עומדת ליד מטתו כשהיא נאבקת ביאוש עם שנתו הכבדה. לאחר שהצליחה אמא להעיר את יהושפט הם הגיעו למקלט (חדר המדרגות המסריח שלנו). אז, אני כבר זוכרת כיצד יהושפט נושא נאומים ומפגין ידע בכל נושא פוליטי וצבאי. כאשר היה חולף מטוס, היה יהושפט מזהה אותו בשמו וממנו הסיקו השומעים האם הוא "משלנו" או כרגיל של האויב. שושי הקטנטונת בקושי דברה אבל למדה הכל. כאשר היה חולף מטוס היתה קוראת "הלנו האון" (שלנו האוירון).
קיץ בתל אביב - גלידה
פעם בשבוע אמא מצ'פרת אותנו ללכת לקנות גלידה. אני, מרים הקטנה ואחי הגדול יהושפט. הקיוסק בדרך יפו פנת אלנבי אבל אין צורך לעבור שום כביש. נראה לי שהמחיר גרוש לכל גלידה, על כך הם נותנים כדור אחד של גלידה על גביע קונוס של וופל (גביע קטן למדי). הגיע קיץ חדש, אחותנו הקטנה שושי כבר בת שנתיים (או 3) ואינה מוותרת על זכותה. אמא נותנת הפעם ליהושפט שלושה גרושים, מזהירה אותנו שלא נעזוב לקטנה את היד ואנו בדרך לגלידה. הפעם הקטנה מצייתת כי אם תעזוב את 'אחזקת היד' תאבד להבא את 'חזקת הגלידה'. הגענו לקיוסק וקבלנו שלש מנות גלידה. אנחנו מלקקים כל הדרך הביתה, כרגיל. תוך התמקדות בגלידות שלנו, נפלה עלי אימתה ופחד! כדור הגלידה של שושי הקטנה נפל על המדרכה והיא נותרה עם גביע ריק. המדרכה של תל אביב נחשבה בעינינו כדרגה עליונה ביותר של לכלוך על כדור הארץ, כך שאפשר היה להביט בכדור הגלידה שעל המדרכה כאל בר מינן. הקטנה לא בכתה ויהושפט מייד נקט יוזמה, העביר מעט גלידה מכל אחד מאתנו אל שושי הקטנה וכולנו נרגענו. כששמעה אמנו עליזה את הסיפור הטרגי אמרה: מעתה והילך תקנו שתי מנות גלידה ובקשו מן המוכר גביע ריק עבור הקטנה. אמא שלנו הכלכלנית!
אמא כשרת הכלכלה שלנו
תקופת שר הקיצוב והאספקה – דב יוסף. קבלנו פנקסי "נקודות" כדי להגביל את הוצאות המשפחה, פנקס לכל נפש. שושי כמעט לא אכלה כלום, יהושפט אכל מעט מאד, כדי לנצל את כל הנקודות צריך היה לקנות הרבה, ותקציב המשפחה היה מצומצם. אמא נותרה עם עודף נקודות אותן נתנה לחברות אצלן המצב היה הפוך. אמא ידעה לכלכל את הבית למופת. הבית תמיד היה פתוח, אם נוסף אדם היתה מחלקת מה שיש ליותר נפשות.למרות זאת גדלנו עם תחושה שמשפחתנו מבוססת כלכלית. (היום הייתם מכנים אותנו עניים). לקראת החגים דאגה שנחדש בגד כלשהו (גופיה, תחתונים, גרביים), היינו ילדים מאושרים. בשלב מסוים החליטה "שרת הכלכלה" שלנו לאמץ מדיניות חדשה. בכל יום ערכה רישום ההוצאות במכולת. תוך זמן קצר נוכחה לדעת כי ההוצאות צומצמו. עד יומה האחרון המשיכה מתוך הרגל לרשום במחברת את הוצאות הכלכלה.
להוסיף מים למרק
מנחם שרגאי ז"ל אשר הלך לעולמו השנה, היה נוהג לצטט משפט זה מאמא. אם בקשתי להתארח אצלם בשבת היה אומר: אצטט את דברי אמך. אין בעייה, נוסיף מים למרק.
אמא לוחמת עבורי
סוף סוף סיימתי שנים רבות של גן ילדים. הילדים בגן נועדו להמשיך בכתה א, אבל אז נתקלה אמא בקשיים בקשר אלי ושתפה אותי בכך. אמרתי כי אין בדעתי להמשיך שנה נוספת בגן ואם לא יקבלו אותי אשב בבית. אבא כפי הנראה, המליץ כי אלך להבחן אצל ידידו הפסיכיאטר פרופ' שניאורסון (מחבר הספר 'חיים גראביצר') ואמא לקחה אותי אליו לבחינה פסיכוטכנית. ישבתי מול אשה והמבחן היה כמובן מותאם לאנאלפבתים. לאחר המבחן ישבנו בהמתנה לתוצאות. עמנו ישב ילד עם הוריו שאף הם המתינו. לראשונה יצאו עם תשובה לאותו ילד: "עוד שנה בגן". שמעתי זאת ונכנסתי למתח. כעבור זמן קצר יצאו עם התוצאה שלי: "לבית הספר". אמא שואלת: אולי בכל זאת לגן? והם בשלהם. בקיצור אני הולכת לבית הספר. אמא פונה לבית ספר תלפיות, ראו את תאריך הולדתי וטענו כי הדרישה מפרזת, מילא אם היה חסר חודש, חדשיים, אבל.... את הפתרון מצאה אמא כפי הנראה משיחה עם בת דודתה אשר רשמה את בתה ל "בית יעקב". אמנו גלויית הראש מגיעה ללא פחד לבית הספר החרדי (טוב, לא חרדים כמו היום, אבל חרדים אמיתיים), גם לבושה כמו "נשות מזרחי" ל'ע. אבל לנו כידוע אמא לוחמנית וחכמה. תפסה שיחה עם המנהלת, ותוך כדי כך ספרה לה על מוצאה ממשפחה של חסידי גור (סבא שלה עבר לפני התפילה ב'מוסף' של הימים הנוראים בגור), העיקר הייחוס עזר, גם אבא כנראה הוסיף משהו על פעילותו ב'משמרת שבת', והתקבלתי.
חרדות של אמא
ממי למד יהושפט תרגילים נועזים, כפי הנראה משכננו יוסי השובב. אמא יוצאת אל מרפסת חדר המדרגות לאחר ששמעה את זעקותיו של בנה הבכור, והילד איננו. תוך דקות מביא אותו בזרועותיו אחד מן הסבלים אשר עבדו בנשיאת משאות כבדים. מסתבר שהילד שלשל עצמו בחבל מקומה שניה, לרוע המזל נחת על שברי זכוכית ומסמרים ונפגע בברכיו. מכאן והילך נכנסה אמא לפעולה, לפחות הילד נמצא.
אם נזקקים לעזרה, עליזה היא הכתובת
יום אחד הסתבר לאמא כי יוסי השובב הנו ילד רגיש ביותר. הוא מגיע אלינו ומספר לאמא כי סבתו נפטרה ואינו מסוגל לספר לאמו כי אמא שלה מתה. אמנו עליזה נוטלת עליה את המשימה. נגשת לביתם ופותחת עם אמו של יוסי בשיחה "את יודעת כי אמך מאד חולה", האשה קלטה את המסר ופרצה בזעקה גדולה ומרה, אמא נסתה לנחם אותה בדברים ללא הצלחה. את החוויה של אבוד אמא חשה לראשונה בחייה, לעולם לא זכרה את אמה, לא את מראה פניה, ותמונות לא היו (לא תעשה לך תמונה) , לעתים ספרה כי בקשה מאמה להגלות אליה בחלום לפחות.
מסייעת לכלם
כפי שאמרה הדודה קריינדל (דודתה של אמנו עליזה), תודה לאל שעליזה התרחקה אי שם לפריפריה של רמת גן, כך לא יטרידו אותה יותר. בתל אביב היתה כתובת מוכרת לבני המשפחה כאשה אשר לעולם לא תסרב לסייע לאנשים בצרה. כאשר ילדי נפרסטק היו חולים, יוסף נפרסטק ז"ל היה מגיע מצפון תל אביב (למי היה טלפון?) ומבקש את עזרתה. אנשים אמרו: אינך חוששת כי תעבירי לילדיך את המחלה? עניתי להם, אומרת אמא: אני חוזרת הביתה, רוחצת ידיים, וה' יעזור.
סבתא עליזה כמתנדבת לועד למען החייל
כמתנדבת לועד למען החייל היתה סבתא מגיעה לבקו"ם (לא רחוק מהבית) שם בילו החיילים "לילה ראשון בלי אמא". היתה חוזרת תמיד עם בת שחוק על שפתיה. תיארה את החיילים אשר התנתקו באחת מבית ההורים החם כשהם נבוכים קמעא. ה"דודות" משמחות אותם בכל מיני מתיקה. הניתוק מן הבית היה מחלט. טרם המציאו את הטלפון הנייד, וגם טלפון של בזק היה מצוי אצל חלק זעום מן האוכלוסיה. עכ"פ לא היתה אפשרות להתקשר בשום דרך. בעזרת "הדודות" ניתן היה להעביר מכתבים למשפחות בידיעה שיגיעו מהר יותר וכך לפרוק אל דפי המכתב דברי עדוד להורים המודאגים כדרישת שלום חיה.
מרים
מצגת - 20 שנה למותה של סבתא עליזה




