top of page

סימני דרך בחיי אבא ישראל שלמון

נולדתי ביום ד' סיוון תש"ג ה-7.6.43 בכפר פינס.הלידה עצמה הייתה בבית החולים בילינסון בפתח תקוה. 
אבא שלי, אשר ישעיהו שלמון, היה מרכז המשק בישוב.חלקת האדמה בת שני הדונם שעליה נבנה בית המשפחה,נועדה לתושבים שאינם חקלאים כי אם לנושאי משרות שירות במקום.עם זאת ניהלה המשפחה משק עזר שכלל לול עופות גדול יחסיתומאוחר יותר חלקת כרם בת 4 דונם שהייתה חלק מכרם משותף לתושבי הכפר שחולק ביניהם לחלקות משנה לכשהחל להניב.בהגיעי לגיל 5 היה על ההורים ומערכת החינוך במקום להחליט האם אכנס באותה שנה לכתה א' או בעוד שנתיים, שכן מפאת מספרם המועט באותן שנים של הילדים בכל שנתון , נפתחה כתה א' חדשה אחת לשנתיים. סופר לי מאוחר יותר כי נשלחתי לבדיקה אצל פסיכולוג חינוכי שקבע שאני בשל להכנס לכתה א' כבר בגיל זה.

אני זוכר במעורפל כי שמו לפניי קוביות וביקשו שאעשה איתן משהו. מה בקשו בדיוק ומה עשיתי אינני זוכר, אך כניסה מוקדמת זו השפיעה על דרכי בהמשך הדרך שכן תמיד ליוותה אותי העובדה שאני צעיר בשנה אחת מבני השיכבה/הכתה...כך בתיכון, כך בצבא וכך באוניברסיטה ובמסלול העבודה עליהם עוד יסופר בהמשך. 
בית המשפחה היה ממוקמם במרכזו של הכפר, ליד מוסדותיו הציבוריים כמו בית הספר , בית הכנסת, בית העם והצרכניה. בצד הלול המשפחתי גדלה לה להקת עופות מים שכללה אווזים, ברווזים, ברבורים ותרנגולי הודו שסובבו בשטח הנחלה המשפחתית. שם הטילו את ביציהם, דגרו עליהן ומהן בקעו אפרוחים יפי מראה ומשובבי נפש שגדלו, הטילו, דגרו, בקעו במחזור חיים של משפחת עופות גדלה והולכת. כילד נקשרתי אל עופות מחמד אלה בכל נפשי.
קראתי להם בשמות וידעתי לזהות כל אחד בשמו הוא עפ"י סימנים מיוחדים שהיו לכל אחד מהם, אם בהרכב צבעי נוצותיו ואם בסימנים אחרים. מעת לעת הייתה אמא מעלה לקורבן מי מבני הלהקה למגינת לבי. צער רב במיוחד פקד אותי בעת שהמשפחה נערכה לחגיגת בר המצוה של בכור הבנים ואני בן 9, והובילה לשוחט המקומי (ברוסטין) כעשרה או יותר ברווזים ואווזים.במשך שנים נשאתי את כאבי על העוול שנעשה לי ובמיוחד לבעלי הכנף שגידלתי וטיפחתי ונקשרתי...צהובי וחומי וכל השאר... 
בבית הספר שבכפר סיימתי שמונה שנות לימוד. עפ"י הזכור לי הייתי תלמיד טוב, יצירתי, תולעת ספרים, אלוף בחידונים נושאי פרסים שהתקיימו בחגיגות ימי הולדת של בני הכתה, שחקן כדורגל בתפקיד של חלוץ מרכזי שלא הבקיע מספיק גולים לטעמו והיה מלא כעסים על שחקנים בקבוצה שלא הטיבו לשגר אליו מסירות בכלל ומסירות מדוייקות בפרט...
עם סיום בית הספר היסודי נשלחתי בשנת 1956 ללמוד בישיבת בני עקיבא בכפר הרואה. לא אהבתי את המקום, את משטר הלימודים ואת ריבוי השעות שהוקדשו ללימודי קודש כיאה לישיבה ואשר לטעמי לא הובילו לשום מקום. ספרתי את הימים והשעות עד שהסתיימה שם שנת הלימודים הראשונה. את יתרת שלוש שנות הלימוד התיכוני השלמתי בתיכון הדתי תחכמוני בחדרה. הישגי בבית הספר התיכוני היו בינוניים למדי. נדמה היה לי תמיד שתוייגתי על ידי המורים כתלמיד בינוני וכל מאמציי להוכיח בולטות כלשהי לא עלו יפה והושבו ריקם. מרבית המורים שם היו גם מוריי בלימודי הכלליים בישיבה בכפר הרואה, שהתנהלו בשעות אחה"צ שכונו בשם לימודי גב"ע.כשהחלתי את לימודי באוניברסיטה בירושלים והוכחתי יכולות לימודיות טובות, נזכרתי שוב ושוב במוריי התיכוניים שהמעיטו מכישורי. שם גם יכולתי להוכיח עד כמה לא ידעו אותם מורים לזהות את יכולותיי ולהוביל אותי להישגים ראויים. 
חלקת הכרם שדובר בה כללה במחציתה ענבי מאכל מזן "דבוקי" (שאינם גדלים עוד לשימושים מסחריים עקב חיי מדף קצרים ועקב החרצנים הגדולים שהיו בהם). על מחציתה השנייה ניטעו גפני יין מזן בשם "סמיון" ממנו מיוצרים יינות משובחים עד היום הזה. ענבי המאכל הסבו לנו נחת רבה. היבולים היו מדהימים בכמותם. לא כן באשר לענבי היין שתנובתם היתה דלה ובנוסף הייתה רגישה למזיקים, לעש ולמחלות עלים רבות שחרף ריסוסים וגיפורים תכופים לא באה להם ארוכה.
עיקר הטיפול בלול ובכרם בשנות ילדותי ונעורי נפל על כתפיי הצרות. הייתי משכים קום כל בוקר כדי להאכילאת העופות ונחפז לתפוס את האוטובוס לבית הספר שבחדרה. בעונת הליבלוב שבה נדרשה עבודת תחזוקה, עיבוד ושימור הגפנים שבכרם שהצמיחו את אשכולות הענבים, הייתי משכים קום בטרם עלה השחר ויוצא רגלית לחלקת הכרם, מהלך של כ- 3 קילומטר, כשעל גבי אני סוחב מגפר כבד משקל ששימש לגיפור עלי הגפנים והאשכולות הגדלים והולכים באבקות רעילות שונות כדי לשמרן מפני מזיקים ומחלות. שעת הבוקר המוקדמת לעניין זה נדרשה כדי לעשות שימוש באגלי הטל שנאספו על עלי הגפן ואשכולות הענבים, אשר ספחו אליהם את האבקות השונות שנועדו לשמרם ולהגן עליהם מפני פיגעי הטבע. את מלאכת הגיפור התכופה הייתי צריך לסיים מהר כדי להספיק לשוב הבייתה, להחליף בגד ולתפוס את האוטובוס לבית הספר בטרם יסגור עלי את דלתותיו. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

בעונת הקיץ עסקתי בהשקיית הכרם בשיטת התעלות. במקביל נדרש היה להדביר את עשבי הבר (אינג'יל) שאיימו לחנוק את שורשי הגפנים. פעולת הדברה זו בוצעה בשתי שיטות. האחת, ריסוס בשמן מכונות שרוף שריחו הכבד לא מש מעורי במשך ימים רבים. השניה, קיסוח בעשבייה באמצעות טורייה. זו הייתה אחת העבודות הקשות שידעתי. כפות הידיים מלאו שלפוחיות ויבלות שהכאיבו מאד. או אז ידעתי לומר לעצמי שאם לא אלמד, אצטרך לאחוז בטורייה גם כשאגדל...מלאכה שהייתה לי לזרא .את לימודי התיכוניים סיימתי בקיץ 1960 ואני בן 17שהרי נכנסתי לכתה א' בגיל 5...
אבא, שהיה מאוכזב מאד שלא התמדתי בישיבה אליה נשלחתי לאחר בית הספר היסודי, ביקש ושידל שאלמד שנה אחת בישיבה גבוהה בטרם אתגייס לצבא. כך נשלחתי ללמוד בישיבת כרם ביבנה במסגרת מסלול לימודים נפרד שיועד לבני קיבוצים דתיים לפני גיוס. הגם שהוכחתי יכולות מסויימות בלימודי שם, לא שבעתי נחת מחוסר התכליתיות של דרך החשיבה ומתכניו של הלימוד התורני.
אירוע אחד שפגש אותי שם איפיין למעשה את ההתנגשות הבלתי נמנעת בין נטיות ליבי לבין הלימוד התורני שהיה מנת חלקי בימים אלה. ישיבת כרם ביבנה ממוקמת במצוד לקיבוץ הדתי יבנה. ישוב מצליח שמרבית חבריו היו יוצאי גרמניה (שכונו אז בשם הגנאי "ייקים" על שום הקפדנות הייתרה בסדרים ונוהלים חשובים יותר וחשובים פחות ללא גילויי שאר רוח בנושאים שברומו של עולם). באחד הערבים הוקרן בקיבוץ הסרט הנודע "מלחמה ושלום", עפ"י סיפרו האלמותי של הסופר הרוסי דוסטוייבסקי.
חברי לכיתה בכפר ותלמיד בישיבה זו, חנן פורת (לימים מראשי גוש אמונים), הציע לי לצפות בסרט ולאחריו להשלים את שעות הלימוד ב"סדר" שהחסרנו, עוד באותו הלילה. כמה מושבים בסמיכות אלי צפתה בסרט ובהנאה רבה הרבנית גולדויכט, אשתו של ראש הישיבה...
בתום הסרט שמנו את פעמינו אל אולם הישיבה כדי למלא את שהתחייבנו לעצמנו. בדרך לשם "תפס" אותנו ראש הישיבה ושאל "מהיכן אתם באים בחורים?" עניתי , שאנחנו הולכים להשלים שעות שהחסרנו עקב הסרט... הרב גולדויכט שהיה כעוס על דבר המעשה החמור שלא ייעשה, הורה להתייצב אצלו לאחר תפילת שחרית.
ואכן למחרת, לאחר תפילת הבוקר התייצבנו אצלו. לאחר שהוכיח אותנו קשות הורה לחנן להמשיך בתלמודו. לאחר מכן פנה אלי ואמר " אתה הגימנזיסט לך לחדר שלך , אסוף את חפציך ועזוב את הישיבה". הגם שלא אהבתי את שאני עושה במקום זה ,ידעתי שאסב אכזבה שנייה לאבי אותו הערצתי תמיד, אם כך אסיים את חוק לימודי התורניים שבהם ביקש לחזק אותי בטרם אצא לשירות הצבאי.
במצב של מבוי סתום זה אליו נקלעתי, באה לי המחשבה לנסות מזלי אצל המשנה לראש הישיבה, הרב סיני אדלר, כדי שיחון אותי וימנע את גרושי מהישיבה. איש יקר ורגיש היה הרב אדלר. הסברתי את שקרה וכי לא כיוונתי לבטל תורה. משלא שיכנעתי אותו דיו הוספתי ואמרתי שאם כתוצאה מגירושי, אפנה לדרך לא טובה כי אז יפול הדבר בגדר אחריותו...טיעון אחרון זה עשה את שלו וניתנה לי הזדמנות נוספת להמשיך.

ההזמנה לבר המצוה התפרסמה למרבית הפלא , בעתון דבר, האורחים הוזמנו לקבלת פנים בשבת בכפר פינס.

בחורף 1961 התגייסתי לצבא במסגרת גרעין הנח"ל המושבי משבט מרחבים, שנקשר למושב השיתופי משואות יצחק. את הטירונות עשיתי במחנה 80 שליד פרדס חנה שלא עם חברי לגרעין שהתגייסו ששה חודשים קודם לכן. בסיום הטירונות הצטרפתי לחברי הגרעין במשק. לאחר מספר חודשים יצאתי עם שאר חברי הגרעין לאימון המתקדם שבסופו שוייכנו למשך שנים רבות לחטיבת הצנחנים בצה"ל. 
בקיץ 1963 סיימתי את שירותי הצבאי במסגרת הנח"ל המוצנח וחיפשתי את דרכי הלאה. מאחר ונולדתי והייתי בן להתיישבות העובדת חשבתי שהמקום המתאים לי ביותר זה הפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית בירושלים. עליתי לשם, התייצבתי במזכירות האקדמית ובקשתי להרשם. לרוע המזל ולאכזבתי נמסר לי כי ההרשמה הסתיימה. צריך אם כן למצוא מסלול לימודים אחר. מדעי הרוח לא עניינו אותי מאותה סיבה שלא מצאתי עניין רב בלימודים תורניים. לימודי הטבע לא התאימו לי , בין השאר משום שציוני בתעודת הבגרות לא היו טובים דיים. שאלתי, התייעצתי וסופר לי כי ישנה פקולטה למדעי החברה שבה אוכל למצוא את מקומי. ביקשתי ללמוד תחום שהוא מעשי ומוביל לדרך שיש ממנה מוצא להמשך שהוא לרוחי. הוצע לי להרשם לחוג כלכלה. לא ידעתי בדיוק במה מדובר. אך הכיוון הכללי נראה מתאים.

נרשמתי והתקבלתי. דרישות הכניסה לא היו רבות מדי משום שמדיניות הנהלת החוג הייתה כי כלכלנים טובים ניתן לזהות לאחר שנת לימודים ראשונה ולא על סמך תוצאות תעודת הבגרות בתחילתה. ואכן, לאחר שנת הלימודים הראשונה התייצבתי למבחן הקובע של המבוא לכלכלה ועמדתי בו בהצלחה כבר בשלב א' כשמרבית התלמידים כשלו בו כחלק ממדיניות הסינון של החוג.
במקביל ללימודי הכלכלה בשנת 1964 חיפשתי מקור הכנסה כדי לכסות את הוצאות מחייתי. חשבתי לנכון שלא להזדקק לסיוע מההורים. אבא, שהיה בימים ההם מנהל אגף הלול במרכז תנובה, הציע לי עבודה במחסני תנובה בירושלים במשמרת הלילה שכן ביום שקדתי על לימודיי. העבודה שהוצעה לי הייתה לפרק ולשטוח ארגזי ברוס שבהם הובלה תוצרת חקלאית לעיר. העבודה הייתה קשה ומשעממת. אבא רמז לי שאם אוכיח יכולת הספק גבוהה, אזכה בפרמייה לאור זאת ששיטת העבודה שם התבססה על נורמות ופרמיות. לאחר שהוכחתי יכולות טובות נמסר לי שהנורמות הועלו והפרמיות פחתו...
בסוף שנת הלימודים הראשונה ולאחר שהתקבלתי כסטודנט מן המניין בחוג לכלכלה ואני בן 21, חיפשתי עבודה מתאימה יותר. הצעתי עצמי ללשכה המרכזית לסטטיסטיקה שחיפשה סטודנטים לכלכלה וסטטיסטיקה לביצוע עבודות שונות בתחום עיסוקה. שובצתי לעבוד במחלקה לחשבונאות לאומית ותוך זמן קצר מונתי לתפקיד של ראש צוות רשויות מקומיות כחלק ממדידת הפעילות הכלכלית של הסקטור הציבורי. במסגרת זו הייתי אחראי בין השאר על כתיבה והפקה של שנתון הרשויות המקומיות שפורסם לציבור כחלק משאר פירסומי הממשלה.
עבודה יחודית ובלעדית שביצעתי מאוחר יותר במסגרת המחלקה היה למדוד את הפעילות של המשק הפלשתינאי מייד לאחר מלחמת ששת הימים. עבודה שבנוייה הייתה מהרבה חלקיקים של פרטי מידע שניתן היה לאספם בצמתי זרימה של פעילות, להרכיב את הפאזל ולהציג תמונה שלמה וכוללת. הצגת העבודה נעשתה על ידי בשנת 1968 נוכח כל המי ומה ברשויות השלטון שהיה להם עניין בהבנת המשק הערבי בשטחים ומדידת השינויים בו בפרמטרים העיקריים של חשבונאות לאומית ( הכנסה לאומית, חסכון, השקעות ,יבוא ,יצוא, צריכה פרטית וציבורית, תוצר לאומי וכו').
שנה לאחר מכן ביקשתי לשנות ועליתי על מכרז של כלכלן במשרד המסחר והתעשייה. התקבלתי ללא קושי ועמדתי לעזוב. מאחר ונחשבתי לעובד מבטיח בלשכה לסטטיסטיקה, הופעלו עלי לחצים שלא לפרוש מלווים בהצעות קידום מפתות לצד איומים מרומזים שאם לא, אני עלול להפגע בהמשך הדרך בשירות הציבורי. אחרי לבטים רבים והתחבטויות נפש, החלטתי בכ"ז לעזוב.
התפקיד הראשון שלי במשרד המסחר והתעשייה שהיה ממוקם בבניין פאלס בסמוך למלון מצודת דוד של היום, היה כלכלן בחטיבת הטקסטיל. עסקתי בעיקר בבדיקת בקשות של מפעלים לקבל מעמד של מפעל מאושר כדי לזכות בהטבות הממשלתיות שנועדו לעודד את התעשייה המקומית. באותה עת התנהלו מגעים
בין המדינה לבין השוק האירופי המשותף כדי לצרף את ישראל לשוק במעמד נלווה ולזכות בפטורי מכס ליצוא הישראלי שנמכר בארצות השוק. הצטרפות זו חייבה גם לחשוף את התעשייה המקומית ליבוא מתחרה מארצות השוק. היה חשש כבד שהתעשייה המקומית לא תוכל לעמוד בפני היבוא ללא הגנות מכסיות שהיו קיימות באותם ימים. היה צורך להערך ובהקדם כדי לנתח את הפעילות התעשייתית על ענפייה ולהציע מסלול של חשיפה הדרגתית לתחרות באמצעות הפחתות מדורגות של מערכת ההגנה המכסית (מכס, מס קנייה, תמ"א ועוד כלי הגנה שונים ומשונים). במסגרת עבודה בתחום זה שהצגתי בפני ועדת מנכ"לים/בכירים ממשרדי הכלכלה השונים שתפקידה היה להתוות את מסלול החשיפה וכנראה הרשימה, הוצע לי לשמש כעוזר כלכלי של מנכ"ל המשרד. זה היה קידום של ממש. עסקתי בכל תחום שנגע לתפקידו של המנכ"ל. למדתי להכיר נושאים רבים מהרמה הלאומית שהעשירו את הבנתי המקצועית בהמשך הדרך.
בשנת 1972ואני בן 29,  נשאתי לי לאשה את אמא, שושנה לבית הראל, החתונה נערכה ברוב הדר ופאר באולמי הדר בגבעתיים.
באותה שנה הוצע לי לקפוץ למים ולקבל על עצמי תפקיד אחראי יותר של ניהול ענף משקי.
זו הדמנות להעלות על נס את בחירת לבי, אם ילדי, מוכשרת ושותפה נאמנה לאורך כל הדרך. לא יכולתי למצוא לילדיי אם טובה ממנה. סיימה את חוק לימודיה באוניברסיטה העברית בחוג למתמטיקה וסטטיסטיקה. עסקה בעבודות שונות במקביל לגידול הילדים. לכשגדלו פנתה לפתח קריירה משל עצמה. התקבלה לעבוד בתעשייה האוירית בנתב"ג במפעל היצור של מטוסי נוסעים, בתפקיד של מנתחת מערכות שבמסגרתו פיתחה ותיחזקה תוכנת ניהול יצור של מטוסי מנהלים. אשרי יולדתה.
הענף הראשון שהוצע לי היה הסרט הישראלי ועידודו במסגרת החטיבה לתעשיות קלות. זה היה תפקיד ביזארי משהו שלא חשבתי שאי פעם אעסוק בו. לא החשבתי את העשייה הקולנועית ולא את יוצריה ושאר העוסקים בה. יוצריה התהלכו ברחובות העיר, מנופחים מחשיבות עצמית כאילו כל החכמה ניתנה להם וכול המשאבים מגיעים להם. ידעתי שמדובר בהשקעות כבדות שבדרך כלל אינן מניבות הכנסה ראוייה למשקיעים ומביאה מפח נפש גדול לכל המעורבים בה. במסגרת תפקיד זו מונתי ליו"ר המועצה הלאומית לעידוד הסרט הישראלי, ממונה על עידוד הפקות זרות, יו"ר ועדות משנה לעידוד הסרט הקצר, לעידוד כתיבת תסריטים ולבחירה ותמיכה בהשתתפות סרטים נבחרים בפסטיבלים בין לאומיים (הסרט הזר באוסקר, פסטיבל קאן, פסטיבל ברלין ועוד רבים אחרים פחות ידועים). פעילות זו שהייתה זרה לי משהו, תרמה לי רבות בכול הקשור להיכרות ולהבנת האליטות השולטות בתרבות הישראלית. בועדות השונות שעמדתי בראשן היו חברים כל המי ומה בצמרת התרבות והאומנות בימים ההם החל בחנה מרון ואורנה פורת מהתיאטרון, פרופ' אליהו כץ מהטלויזיה מיימי חיתוליה, אפרים קישון, הסופר גדעון תלפז, עודד קוטלר, מבקרי סרטים מובילי דעת קהל ועוד רבים וטובים אחרים. לא אשכח את שלחש לי פעם אחת באוזן אפרים קישון. באחד הדיונים שהתנהלו על אחד מסרטיו של אסי דיין , שעורר ביקורת קשה מצד חברי ועדה, אמר לי בזו הלשון: אתה אמנם פקיד ממונה וכולנו אנשי תרבות ואומנות, אבל אתה היחיד פה שמסוגל לחשוב אובייקטיבית. שנאתם של חברים במועצת הסרט הישראלי למשה דיין גלשה גם ליחסם לכישוריו הברוכים של בנו אסי, אותם ביטלו מכל וכל...
בראשית שנת 1975 הוצע לי לערוק לסקטור הפרטי ולהתמנות ככלכלן ראשי של בנק, תפקיד מבטיח שהכנסה יפה בצידו. התפקיד הוצע לי ע"י מנכ"ל בנק ברקליס דיסקונט שבמחיצתו שירתתי כמיטב יכולתי בעת ששימש כמנכ"ל משרד המסחר והתעשייה. הפעם לא הססתי הרבה ונתתי הסכמתי על אתר תוך שאני מבקש כמה חודשים של התארגנות ומילוי התחייבויות במסגרת התפקיד שמילאתי עד אז בשירות הציבורי. בתקופת ביניים זו נקראתי לשרות מילואים בהר דב שעל גבול הלבנון, בימים שגבול זה שפע בהתקלויות והתנכלויות מצד ארגוני החבלה הפלשתינאים שפעלו אז מהשטח שכונה "הפתחלנד".
ב-5.1.75 בעת פתיחת ציר בוקר ליד כפר הפורעים שבעה, נתקל הכוח שלי במארב מחבלים שהסתייעו בערפל כבד שירד על כל האיזור ופגעו בסורקים. נפצעתי די קשה בחלקי גוף שונים ובמיוחד בחזה ובזרוע יד שמאל שרוסקה. פינוי מהיר באמצעות הליקופטר היישר לבית החולים רמב"ם פתח סדרה ארוכה של ניתוחים וטיפולים. כמה חודשים לאחר מכן החלמתי לגמרי והייתי ערוך לאתגר הבא בבנק ברקליס שחייב עזיבת העיר ירושלים שכה אהבנו לטובת מגורים בגוש דן עמוס האוכלוסייה, הרעש וההמולה לצד חום הקיץ והלחות שלא הכרנו כמותם בעיר הנעזבת שאויר ההרים שלה היה צלול כיין...
מטופל במשפחה לא קטנה התחלתי בקריירה הבנקאית שלי בה המשכתי לפעול במשך כ- 35 שנים. שימשתי שם בתפקידי מפתח שונים ואני בן 32. הנהלת הבנק שהפכתי להיות חלק ממנה ושמנתה מנהלים ותיקים מאד בשנות החמישים והשישים של חייהם לא שבעה נחת מזה שבחור צעיר מתמנה להיות במעמד דומה לשלהם ואף נוקט עמדות מנוגדות לעיתים שגרמו לתרעומת רבה. לא זכיתי שם לגן של שושנים. נאבקתי קשה על עמדותי ועל גישות ניהול שלא היו מקובלות. תוך זמן קצר יחסית קודמתי להיות עוזר למנכ"ל ולאחר מכן לתפקיד חשב הבנק בתואר של סגן מנהל כללי.
אחת המשימות החשובות שהוטלו עלי ושמלאתי בבנק זה היה, בנוסף לשאר עיסוקי, לכנוס את עסקי האשראי לענף היהלומים. ענף שנקלע בשנים 1979-1982 למשבר כלכלי חמור ואשר מרבית הפעילים בו פשטו רגל.
ענף פעילות זה היה מהגדולים שבהם עסק הבנק והמשבר שפקד אותו איים על יציבותו בימים ההם. במאמצים שלא יתוארו ורק מעטים ידעו במה מדובר, עלה בידי לגבות את מרבית חובות היהלומנים שקרסו תוך שימוש מינימאלי באמצעים משפטיים שאף פעם לא האמנתי ביעילותם. סבלנות, הבנה, הקשבה, אמינות ונחישות עמדו לצידי בביצוע משימה כה קשה זו, אותה אני רואה כגולת הכותרת של פעילותי הבנקאית אותה הובלתי בעשר אצבעות מרוטות ומיובלות.
בשנת 1996 פרשתי מבנק ברקליס (ששינה את שמו לבנק מרכנתיל) בעקבות מינוי של מנכ"ל חדש שם, שלא יכולתי להמצא במחיצתו השרלטנית זמן רב.
התחנה הבאה בעיסוקיי המקצועיים הייתה בבנק דיסקונט בתפקיד של הממונה על היחידה לבקרת אשראי אותו מילאתי מאז ועד לפרישתי לגימלאות הצפוייה בקרוב.


במהלך כול השנים האלה גדלה והתרחבה המשפחה. בשנת 1973 נולד שי-ישעיהו בכורנו. שנה לאחר מכן, מיכאל ושנה לאחר מכן עירית בתנו היחידה.
בשנת 1979 נולד בן הזקונים יונתן (יוני).
ארבעת ילדינו גדלו, בגרו, השכילו והקימו משפחות משלהם.
שי-ישעיהו השלים תואר של מהנדס אלקטרוניקה ממיכללת אריאל, נשא לאשה את לימור לבית חוברה מהרחוב הסמוך לביתנו בקריית אונו שהולידו את ארבע בנותיהם: רינת, אפרת, מעין ויהודית. עובד כמהנדס אלקטרוניקה בחברת אי.סי איי שבפתח תקוה. 

מיכאל השלים את חוק לימודיו בחוג למדעי המחשב באוניברסיטת בר-אילן, נשא לאשה את מלי לבית דיבון שעשתה קריירה משלה והוכתרה בתואר דוקטור בתחום הביו-אינפורמטיקה. הולידו חמישה ילדים: אילה עליזה, שני מרים, נתן, שיר הודיה ושילה יהודה. עובד כסמנכ"ל פיתוח בחברת סטרטאפ העוסקת בזיהוי קולי.

עירית השלימה חוק לימודיה במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, קיבלה רשיון עריכת דין והשלימה לאחרונה תואר שני במשפטים מטעם אוניברסיטת בר אילן. נישאה לעמית הלוי שהולידו שלושה ילדים: הדר בת עמי, יהודה הראל (על שם הסבא כשמו כן הוא) וכנה. עוסקת כראש מדרשת בנות שרות לאומי בקדומים.

יונתן סיים את לימודיו בבצלאל במסלול של אנימציה. נשא לאישה את רננה לבית קליין והולידו את בנם הבכור יזהר. עובד כאנימטור בחברה המפתחת לומדות חינוכיות מתקדמות וחדשניות.

על כל אלה אנו גאים ונושאים תפילה שיברך אותם ה' וישמרם, יאר פניו אליהם ויחונם, ישא ה' פניו אליהם ויעשה להם שלום.
ירחיב ה' את גבולם ויתן ברכה והצלחה בכול מעשה ידיהם. אנחנו ההורים נעשה כול שלאל ידינו שברכת ה' תחול על כולם לאורך ימים טובים ומאושרים. אמן, כן יהי רצון.

1993 מועמד למנהל.jpg

1993 - מועמד לתפקיד מנכ"ל הבנק

השלבים בקריירה של סבא ישראל

1987 סמנכל.jpg
1973 ממונה על הסרט.jpg

1987 - ישראל ממונה לסמנכ"ל בנק ברקליס דיסקונט

1973 - ישראל ממונה על הסרט הישראלי בעבודתו במשרד המסחר והתעשיה

המשך עבודתו בבנק דיסקונט כמנהל היחידה לבקרת אשראי עד יציאתו לגמלאות בשנת 2013

                                                                                   23/5/67 06:10 בבוקר

מכתב למגירה ערב מלחמת ששת הימים

 

כרגע הודיעו ברדיו על סגירת מיצרי טיראן.

קל להבין שזו התפתחות חדשה. זו הכרזת מלחמה שלא יהיה מנוס ממנה.

ההיסטוריה חוזרת, העם היהודי המיוסר עדיין חייב להילחם על קיומו וזאת פעם נוספת על ברכי המאה העשרים "הנאורה".

אני חושב ברגע זה על אימא. מה מתרוצץ בראשה למשמע הדברים. כל הזיכרונות, מלחמת העולם הראשונה, המאורעות בארץ, מלחמת העולם השנייה, מלחמת השחרור, מלחמת סיני. כל הזיכרונות מכים כבפטיש.

אני מצפה לכך שנגויס מיד. אם אמנם תפרוץ מלחמה, היא תמיט אסון על האזור בכלל ועלינו בפרט. אצלנו לחיים יש ערך. כל ניצחון שיהיה, מה יהיה מחירו?

אני מהרהר על הגרוע ביותר. נדמה לי שכבר חדלתי להתרגש. חצי שעה מאז ששודרה הידיעה אני מתחיל להסתגל למחשבה הנוראה הזו. אין מנוס. האל יהיה בעזרנו.

 

 

                                                                                   24/5/67  02:30

לפני שעה הגיע הצו. העניין נעשה כנראה חמור מאד ואני מתכונן לגרוע ביותר.

כנראה שהעם היהודי נקרא שוב להקיז מדמו למען זכותו להתקיים. אני מודה, אני חושש במקצת. אינני דואג לעצמי. אני מביט על ההיסטוריה של העם היהודי ומקווה להמשך. נלחם בכל הנמצא עד הטיפה האחרונה למען משפחותינו ולמען העם היהודי. אנחנו יוצאים ב-06:00. אני מקווה להיפרד עוד מי'. אני נזכר באימא שוב ואני מקווה לחזור בשלום. אך אם נגזר עלי, אני נושא תפילה שהשלום יחזור גם בלעדי. אשיק הקטן ונירית, גם למענכם. אתם ההמשך של סבא. כשתגדלו, תזכרו את הדוד ישראל. הוא אהב אתכם כאילו ילדיו אתם.

אני נזכר במלכהל'ה. אני מקווה שאוכל ללמד אתה בשנה הבאה ולהיות לימינה. אם לא אצליח, אני מקווה שתסתדר גם בלעדי. אני מצפה ממנה הכול, באהבה.

אימא, יוסי ורחל. אינני יודע מה יעלה בגורלכם, אני צופה לתקופת מאבק קצרה ואני מתפלל שלא תינזקו. אם יקרה לי משהו רע על תעצבו. שאו ראשכם בגאון. העם היהודי הקריב במלחמת העולם השנייה ששה מיליונים שלא ניתנה להם הזכות להתגונן. אם יקרה לי משהו, הרי שזה בכבוד, בראש מורם ובידיעה שלמה עבור מה ולמה קרה הכול

אם לא אחזור, אספו נא את חסכונותיי הקטנים, חלקם בסניף רחביה של ב.ל.ל והיתר בתווך שטרות בבנק לסחר חוץ – סניף מרכזי. יוקדשו הם למלכהל'ה שתוכל ללמד ללא דאגות. שתעשה חייל בלימודיה ולא תצטרך לעמול לפרנסתה

בינתיים אפסיק. עלי להכין את הציוד לדרך.

.הציוד נארז. התפילין איתי

כשהכנסתי את התפילין לתיק, התרגשתי מאד. מעודי לא הייתי שלם עם עצמי באמונתי. אולם הנחתי תפילין מידי יום ללא הפסקה אחת

תמיד חזיתי בתפילין את הדגל ואת הסמל של המשכיות עם ישראל. כבוד רב אני חש כלפי דגלנו הלאומי, אולם בצורתו כמות שהוא הרי הוא תינוק רך בהשוואה לתפילין. אחרי הכול, זה סמל כביר, התפילין, חוט הקשר עם העבר ואל ייזנח גם בעתיד.

ביום שני, 22/5/67, הייתה תכנית של "יש שאלות" בקרית יובל. נסעתי במיוחד כדי לשאול שאלה אחת. " האם לדעת הצוות, ההסדר המשחרר את בני הישיבות משרות בצה"ל מחבל לא רק בכוחו של צה"ל אלא גם בחינוכו של העם היושב בציון לרעיון של אחדות האומה ושותפות הגורל. שאלה זו אקטואלית במיוחד בימים אלה כאשר אויבנו מגלים אחדות מסוכנת ברצונם להשמידנו".

אינני יודע האם השאלה נשאלה, שכן היה צריך להגישה בכתב מבלי שנכחתי בשידור.

אולם לא לשם הפרובוקציה היא נשאלה. נדמה היה לי כול השנים שאי הטיית השכם של החוגים החרדיים לשאלת בטחונה של המדינה, הינה טעות חמורה מצדם ומצד מי שאיפשר את ההסדר. הסמליות שבאחדות לגורל האומה נרמסה ע"י חוגים אלה. אולי בעתיד יתעוררו?

אני רואה לפניי ברגע זה את אבא. אני חי לאורו כשם שבעבר עשיתי זאת. תמיד הערצתי את אהבת ישראל שבו, בין יתר תכונותיו הנעלות. אם אמנם ישנו גן עדן, ישנו סיכוי שאפגוש בו. יש לי כל כך הרבה מה לספר לו...

אימא המסכנה. אני מקווה בכול לבי שלא תוכי פעם נוספת. סבלת דייך. אשמור על עצמי ככול שרק אוכל.

אני מעביר בראשי את כול המוכרים לי, ארצה לחזור ולפגוש את כולם שלמים ובריאים.

ניצנים של חיבה השארתי בליבותיהן של מספר בנות. מ', ש', נ' ואולי גם אחרות מבלי שידעתי. לכולן שלוחה ברכה ותודה על הידידות והסבלנות.

מכתבים ממלחמות 

מכתב מלחמה 82.jpg
מכתב מלחמה.jpg
מכתבים מהמלחמה.jpg
bottom of page