
אשר ישעיהו שלמון נולד בכ"ח אדר ב' תר"ע (8.4.1910) להוריו ר' משה ובינה (למשפחת טאפט) סלומון, בעיירה דמביץ אשר בגליציה המערבית. משפחת אביו התיחסה לחסידות צאנז. קשרים קרובים כפי שהתנהלו בין הרבי לחסיד, היו רווחים במשפחת סלומון עם הזרם המיוחד בחסידות הגלצאית של ר' נפתלי מרופשיץ. הרבנים ממשפחת הורוביץ ששרתו בקודש בעירה דמביץ, היו מבניו ומבני בניו של ר' נפתלי.כבר אבי אביו של ר' אשר, ר' ישראל סלומון היה "עולה לרגל" מהעיירה ראדמישלה בה התגורר לרב בדמביץ. רב העיירה ניהל "טישעל" משלו , למתייחסים אליו כרבי.
ר' משה סולומון היה תוך כך חסיד של הרבנים מבית הורוביץ . הקשרים ההדוקים עם בניו ובני בניו של ר' נפתלי הושראו גם מקרבה משפחתית מצד משפחת האם , לר' נפתלי עצמו.
ר' משה סלומון הצטיין בתכונות של כנות, נאמנות ולחימה בלתי מתפשרת על העקרונות בהם האמין. מתוך כך היה חסיד קנאי לרב העיירה ומקפיד במצוות "בקלה כבחמורה". בינה סלומון הצטיינה בחוש צבורי מפתח, כושר התבטאות בכתב ובע"פ , חוש ביקורת ואינטלקטואלית. תכונות אלה העמידוה כעסקנית צבור בעיירה, כנוטלת חלק בהקמת מוסדות חנוך, כמו בי"ס לבנות בית יעקב שעמדה בראשו , מוסדות סעד, או כדוברת בשם העיירה לפני שלטונות הכיבוש.

ילדות בפולין
תכונות אופי אלה ירש אשר מהוריו והם שעמדו לו לאורך כל דרכו ופעילותו התנועתית והציבורית. יש אומנם התמהים על הצרוף הנוגד של תכונות אופי המשתלבות באישיות אחת, אולם כנראה יש כי צירוף כזה מוליד פוריות מיוחדת.
מאז הצטרפותו- לתנועת צעירי המזרחי מגיל ארבע עשרה , דרך תנועת חלוץ-המזרחי והכשרותיה , כחבר סניף הפוע"מז בבני ברק , כחבר בגרעין שעלה להתיישבות לכפר יעבץ, כמרכז מושב כפר פינס, כחבר ארגון מגדלי עופות ומועצת הלול, שליח ההתיישבות הדתית במרכז "תנובה" , ופעיל באגוד המושבים של הפוע"מז- מלא תפקידים מרכזיים במסגרות התנועתיות והציבוריות, להן היה שייך . הנאמנות וההצמדות לדרך תו"ע בא לידי ביטוי בעקביות נכונות להאבק על השקפותיו ומלוי המשימות שהוטלו עליו. תכונות אלה ציינו דרכו זו בחייו.
אשר היה הבכור במשפחה בת שבעה ילדים, כבר מילדותו ידע לעמוד ולהכיר באחריותו למשפחתו , אשר בה נהנה ממעמד של בכורה. ככל ילדי העיירה נשלח ללמוד בחדר ובבי"הס הכללי הפולני. מראשית לימודיו בלט כבעל כשרון , תכונה שסייעה לו ללמוד עם ילדים מבוגרים ממנו.ם סיום שלוש שנות לימוד בביה"ס הכללי הפולני הוצא ע"י אביו מביה"ס ונאלץ להשלים את ידיעותיו הכלליות בדרך של למוד עצמי. כך רכש לו את השפה הגרמנית וידיעה בהיסטוריה , פילוסופיה ומדעי החברה. שאיפתו הייתה להשתלם בלימודים בדרגה גבוהה ,ואף נסה לשדל את הוריו שישלחוהו לבי"ס גבוה מחוץ לעיירה.האווירה הכללית בעיירה הייתה נגד רכישת השכלה בכלל וההתנגדות בבית בפרט , עמדו לו למכשול. אי היכולת להגשים רצון זה גרמה לו לאכזבה אשר לה נתן ביטוי בהזדמנות רבות בעתיד.

בן ארבע עשרה הצטרף לתנועת צעירי המזרחי בעיירה. למרות היותו בין הצעירים שבחבורה הלך ותפס , זמן קצר לאחר התחברותו לתנועה, תפקיד מרכזי בפעולות הסניף. שותף היה לצד הארגוני ולעצוב הרוחני של סניף צעי"המז בדמביץ. מהבחינה הארגונית היה פעיל באיסוף כספים למוסדות התנועה הציונית , ניהול תעמולה והקמת סניפים נוספים בעיירות מסביב לדמביץ. מהבחינה הרוחנית והרעיונית היה עוסק בהרבצת תורה בסניף , תורת היהדות, הציונות והסוציאליזם. עיקר הפעילות הארגונית התנהלה במשך השבוע, הפעילות הרוחנית בערבי שבתות בהתוועדויות של סעודה שלישית וכד' מעתה חילק את זמנו בין לימוד בביהמ"ד ופעילות בסניף התנועה. האחרונה נתקלה בהתנגדות נמרצת של האב , כך שהייתה כרוכה לעיתים במעשים שבהחבא.
אשר תבע ממרכז המזרחי בקרקא לשלחו להכשרה לקראת עלייתו לא"י. חולשתה היחסית של תנועת "המזרחי" בגליציה המערבית, העמידה קשיים בפני תביעותיו הבלתי נלאות של הצעיר , שבקש להגשים את החרוט על דגל תנועתו. המרכז בקרקא מצא דרך בעזרת תנועת החלוץ המזרחי שבגליציה המזרחית – לבוב , לצרף את אשר ושני חברים אחרים מהסניף בדמביץ להכשרה בנדבורנה אשר בגליציה המזרחית. היציאה לנדבורנה יצאה אל הפועל בחודש אב תרפ"ט , יציאה שהייתה כרוכה בעזיבה בחצות הליל את הבית ללא נטילת רשות, חרף ההתנגדות הקשה מצד אביו התנגדות אף קשה מזו שמצאו חבריו בבתיהם הם.
בנדבורנה נבחר מיד לחבר ועד ההכשרה , למרות היותו חבר ועד סבל מהרגשה של זרות ובדידות בקרב קבוצת חברים מגובשת , יוצאת גליציה המזרחית. פניות נוספות למרכז בקרקא הביאו להקמת קיבוץ הכשרה בבילסקו-ביליץ אשר בשלזיה , כהכשרה עצמאית לבני גליציה המערבית. לאחר מספר חודשים של עבודה מאומצת בניסור והעמסת עצים שהייתה קשה שבעתיים לאברכי המשי שאך יצאו מבית המדרש, חזר לעיירה . לאחר החגים בתר"צ יצא בראש קבוצת צעירים מדמביץ לייסד את ההכשרה בביליץ. בקבוץ בלט כמרכז ההכשרה וכמתווה פעולותיה החברתיות כדואג לעבודה לחברים וכמרצה בפעולות תרבותיות. בחודש אדר תר"צ עוד טרם מלאו לו עשרים שנה , עלה לארץ בראש קבוצה של כעשרה חברים חברי חלוץ המזרחי מגלציה.
הקליטה בארץ- בני ברק
בשנה הראשונה בארץ פגש יסורי קליטה , דומים לאלה שפגשו חלוצים אחרים שעלו אותו זמן לארץ , ייסורים שהתבטאו חוסר עבודה, רעב וחולי. שלוש השנים הראשונות בארץ עברו על אשר בבני ברק. שם הועסק כפועל בפרדסים ובחפירת יסודות לבניינים הראשונים שהוקמו במושבה החדשה.
עם הקמת סניף הפוע"מז במקום – סיוון תר"צ , היה בין החברים הראשונים שהצטרפו לסניף במשך הזמן נטל על עצמו חלק בולט בריכוז הסניף.
בשנים תרצ"א – תרצ"ג שימש כמזכיר הסניף וכרכז לשכת העבודה של הפועמ"ז. בהקשר זה ניהל מו"מ עם ההסתדרות הכללית להקמת לשכה משותפת, לאחר התנכלויות ופגיעות שסבלה לשכת העבודה של הפועמ"ז מצד לשכת העבודה של ההסתדרות הכללית.
תקופת בני ברק הייתה אחת התקופות אותן ציין כהיפות ביותר. הייתה זו הפגישה הראשונה עם המציאות היישובית בא"י , שבעקבותיה חיסן והתחשל לקראת דרכו העתידה. לוותה אותו הרגשה של מיצוי מירב הכוחות הרוחניים והפיסיים במילוי התפקידים שקבל על עצמו. למרות הקליטה החברתית והכלכלית בבני ברק לא ראה את התיישבותו בעיר כתואמת שאיפתו הראשונה להצטרף להתיישבות חקלאית. עם השמועות על הפיכת קבוצת הפועלים בגבעת חיים , שנקראה כפר יעבץ להתיישבות של הפוע"מז היה בין הראשונים שהצטרפו לקבוצת הפועלים שכבר ישבה במקום כדי להקים את הנקודה.
כפר יעבץ
היציאה לכפר יעבץ של אותן שנים , בתחילת תרצ"ג התקבלה באותו זמן , כמעשה טרוף. הנקודה גבלה עם המשולש מוקפת מכל צדדיה אדמה וישובים ערביים סמוך למושב רבץ הכפר הערבי הגדול קלנסואה , ממזרח ומצפון הישובים הערביים טייבא ושכם. ששמשו מרכזים לפעילות פורענית של הערבים בישוב היהודי. אומנם רבים היו החברים שבאו למקום לתקופת ארעי בלבד אולם התיישבות של קבע בתוך הסכנה המאיימת למרות הצעות עבודה מושכות בעיר היה בה מעשה שרק דחף חלוצי אמיתי ואמונה בחשיבות המשימה הנחו את החברים להגשמתה.
הנקודה סבלה מהתקפות ערביות מיום הקמתה ועד ליום בו התפזרה תקופת זמן של תשע שנות פורענות וסכנה יום יומית מספר החברים הקבועים היה קטן המוסדות המיישבים השתמטו מלתמוך בנקודה מנימוקיהם הם בתנאים אלה חיו המעטים במקום מספר שנים מתוך תקווה לפרוץ את הבדידות ולהתבסס בישוב. רבים מטובי החברים נטשו עם הזמן את הנקודה בחיפוש מקורות פרנסה והתיישבות מבטיחים יותר. אשר צורף לוועד הכפר עם ההחלטה על הקמת הנקודה כישוב חקלאי בסוף תרצ"ג. את פרנסתו מצא כמנהל הפרדס של צ'ארני בכפר יעבץ שהצטיין בפוריותו, ברמת התפתחותו ובהוצאות עיבוד נמוכות מכל פרדסי הסביבה.

עם פרוץ המאורעות ב-1936 התמנה לאחראי על הביטחון במקום, תפקיד שהיה כרוך בהבטחת חייהם של עשרות אנשים חברים ואחרים באחת התקופות הקשות ביותר שעברו על הישוב בארץ תפקיד זה מלא בשעות שלאחר שעות העבודה המקובלות בביצור המקום בהבטחת השמירה בנקוט ושמירת הנשק במצב תקין או במעבר קורסים צבאיים בשעות הלילה מחוץ לנקודה. התנגדותם של המוסדות המיישבים לקיים את הנקודה העלתה את אשר בראש הפגנה של חברי כפר יעבץ לחצר המוסדות הלאומיים בירושלים , חוסר היגיון הכלכלי והביטחוני לקיום הישוב לא מנע את חברי המושב להלחם על הישארותם על האדמה אשר בה השקיעו את מיטב כוחותיהם. פריצת מלחמת העולם ומצבו הכלכלי של הישוב אותן שנים לא הותירו אפשרויות רבות למאבק התוצאה הייתה התפזרות החברים ונטישת האדמה. אשר היה בין העוזבים האחרונים את המקום שנאלצו להשלים עם הגזירה.

הקשר עם המשפחה בפולין
עם ההתבססות בארץ ביקש להביא את יתר משפחתו שנשארה בגולה בפולין שאיפה זו הייתה קבועה אצלו עוד טרם עלייתו לארץ אלא שביקש לבסס עצמו תחילה כדי להבטיח את קיומה הכלכלי של משפחתו. התרופפות מעמדם הכלכלי והחברתי של יהודי פולין במחצית השנייה של שנות השלושים אף המריצה תוכנית זו. כך הסדיר את עליית אחותו הבכירה לאה. המחשבה הייתה להעלות קודם כל את האחים והאחיות המסוגלים לפרנס את עצמם ואח"כ את יתר בני המשפחה, האחים הקטנים וההורים. בתשרי תרפ"ח לאחר ארוסיו חזר לתקופה קצרה לעיירה בגליציה כדי לפגוש את משפחתו אליה היה קשור בכל נימי נפשו ולהסדיר את עליית אחותו השניה,פרומה, לארץ. המלחמה שמה לאל שתי שאיפות מרכזיות שהנחו את פעליו מעת עלייתו , העלאת משפחתו לארץ והקמת משק חקלאי לעצמו. סתימת שווקי היצוא לפרי ההדרים באירופה מאלצות אותו לקבור את פרי הבכורים של הפרדס אותו נטע ועיבד ואשר בו השקיע את מירב המרץ והיזמה של שנות העשרים לחייו.
כפר פינס
אחרי עזבו את כפר יעבץ קבל את הצעת איגוד המושבים של הפוע"מז לרכז את מושב כפר פינס באייר תש"ב הגיע לכפר פינס .
כפר פינס היה מושב לא מפותח אשר רוב חבריו התפרנסו מעבודות חוץ. בהתלהבות נעורים התמסר לפתוח המושב אשר לאחר שנים מספר בלט כאחד המשקים הפורחים בארץ. בביסוסה של נקודה חקלאית דתית מצא משום הגשמת האידיאל של תורה ועבודה .
אשר לא מימש את שאיפתו הראשונה בעצמו, לא הקים לו משק משלו אולם למרות תפקידיו הציבוריים לא זנח את הכוונה והרצון להיות חקלאי בעצמו בהזדמנויות רבות חזר ואמר " סוף סוף אעזוב את העבודה הציבורית אטע לי פרדס ואעבד לי חלקת כרם". לכן גם לא רצה להינתק מהמושב גם בזמנים שעבד מחוץ לו. עם זאת, בין לבין הקים לול גדול בו טיפלו רעייתו לאה וילדיו. כ"כ רכש חלקת כרם שהתענג על פירותיו אף כי לא התפנה לעבדו, מלאכה שהותיר לילדיו.
שנות מלחמת העולם גררו בעקבותיהם את המחסור. התחסלות שווקי היצוא ומקורות האספקה הקשו על פיתוחו של המשק החקלאי. למרות הקשיים האובייקטיביים הצליח להעמיד את המושב אותו רכז בעמדה כלכלית עדיפה על מושבים גדולים וותיקים ממנו. פעולה זו הייתה כרוכה בעשיית לילות כימים בתפקידו , לעתים הגיעו הדברים עד כדי סכנת נפשות ממש, ימים בהם השתוללו קרבות בערים בהן היה מסדיר את ענייני המושב. עם התהוות שנות הצנע , התפתח מושב כפר פינס כאחד המשקים הגדולים בארץ בענף הלול. עמדה זו העניקה למושב זכות ייצוג בארגון מגדלי עופות. משנת תשי"א עד ליומו האחרון היה אשר קשור ופעיל במוסדות הענף.
שנות החמישים הראשונות הוו את שנות השיא של המושב מהבחינה הכלכלית והחברתית. בשנים אלו קלט המושב תוספת של עשרות חברים חדשים בני העלייה שלאחר קום המדינה. אשר השקיע מאמצים עצומים בהרחבה זו מתוך רצון לקלטה קליטה אורגנית בתוך החלק הוותיק במושב. תוך זמן קצר הכפיל המושב את אוכלוסיית. המתיישבים החדשים החלו מגלים סימני התערות בקרקע. לאחר תקופה קצרה התברר לאשר שמלאכת הישוב על הקרקע של גורם אנושי לא חקלאי ולא אידיאליסטי איננה מן הפשוטות ביותר. החלה מתגלית תופעה של עזיבות לאחר צבירה מסוימת של רכוש שהושג אגב השקעת אמצעים מרובים של המושב והמוסדות המתיישבים בהתיישבות החדשה. הייתה זו אכזבה מסוימת למרכז המושב שהשקיע מאמץ אישי רב וראה עצמו קרוב למפעל. אכזבה אחרת באותן השנים נגרמה לו מכוון אחר. בתקופת השפע וההתרחבות של המושב החלה מתגלית תופעה של עזיבת בני הוותיקים את משקי אבותיהם בתופעה זו ראה סיכון לעתידו החברתי והכלכלי של המושב, ראייה שלא התבררה מלכתחילה לאחרים עקב מצבו הכלכלי השפיר.


נציג ההתישבות הדתית בתנובה
צירופי המקרים גיבשו את ההחלטה לפרוש מתפקידו כמרכז המושב, בסוף תשי"ד. לאחר מספר חודשים התברר לאנשי התנועה ולקרובים אליו שהוא עדיין מלא מרץ ותודעת עשייה ציבורית מכדי לתת לו להתיישב בנחלתו ולעבד את כרמו שלו. הוא הסכים כהמשך לתפקידיו הקודמים לקבל את הצעת איגוד המושבים של הפוע"מז להתמנות כנציג ההתיישבות הדתית במרכז תנובה ובהנהלתה.
למרכז תנובה נכנס בתשט"ו במסגרת תפקידיו קבל את ניהול ענף האריזה, שימורים, פרחים ושתילים.משנת תשי"ח מונה לנהל את ענף הלול במרכז תנובה, שהיה אחד הענפים המרכזיים במוסד המשווק. תפקידיו אלו העמידוהו כאחד האדריכלים המרכזיים בתכנון הענף והכנסתו למסגרת המתוכננת. את התכנון והשיווק המאורגן ראה כהכרחי להבטחת קיומו הכלכלי של הענף לטובת החקלאי היצרן והצרכן כאחד. יחד עם זאת פעל באופן עקבי ומתמיד לשיפור רווחיותו הכלכלית של הענף, עמדה אותה ייצג במוסדות תנובה, במועצת הלול ובארגון מגדלי העופות.
במוסדות החקלאיים הגן באופן נמרץ על אינטרסיו הכלכליים ומעמדו החברתי של צבור החקלאים אשר אותו ייצג ובשמו פעל. שליחותו בתנובה משנת תשט"ו ועד ליומו האחרון עמדה בסימן קווי האופי של הפעילות הציבורית אותם אמץ לו בתחילת דרכו הציבורית , תוך שילוב של עמידה על עקרונות כללים עם ראייה מפוכחת של התנאים הריאליים, אפיין את דרכו זו. אשר שלמון לחם את מלחמתה של ההתיישבות העובדת, לא רק מהבחינה הכלכלית כי אם גם מהבחינות החברתית והציבורית. את ההתיישבות העובדת לא ראה כציבור אינטרסנטי מקצועי הדומה לאגוד מקצועי אחר, אלא הבין וטען לשליחותה החברתית לאומית של התיישבות זו, בשנים ששכחו להתיישבות העובדת את זכויותיה ההיסטוריות והייתה היא כאסקופה נדרסת לכל חורצי לשון ובעלי אינטרסים אחרים.
אשר שלמון הבין את עבודתו הציבורית כשליחות. אם היה מבקש לו פרנסה טובה היה מוצא קלה ונוחה ממנה. מתוך תודעה זו ועל בסיס אמונה זו טען למסירות ולהשלמה נפשית עם התפקיד המוטל עליו ועל אחרים. בכל פעולותיו היה חלוץ בעבודה, אותה דרש גם מאחרים. אופי זה של תפיסת חיים והשקפת עולם באו לביטוי מאז עבד כמנהל פרדס בכפר יעבץ כאשר טוריה רחבה משל אחרים נתונה בידו, עד לעבודתו האחרונה במרכז תנובה בהיותו מופיע ראשון ויוצא אחרון ממשרד האגף אותו ניהל. בשעות הבוקר המוקדמות או בשעות הערב המאוחרות אפשר היה לראותו במחסני המיון והמכירה, עליהם היה אחראי מתוקף תפקידו. דרכו זו הייתה לו לטבע ולדרך חיים. לכן גם התקשה לפעמים להבין אנשים שנהגו אחרת. מבחינה זו היה בצעירותו ובבגרותו ראשון לחובות ולאחריות בחינת מפעיל- פועל בתנועה ובמוסדות הצבור בהם שרת.
המחלה
בחודש אייר תשכ"א ארעה לו תאונת דרכים אכזרים שפצעה פצע עמוק בנפשו. ידידיו ומוקיריו פעלו וקוו להחלמתו הפיסית והנפשית מהאירוע הקשה והטראגי שפקד אותו. אולם המציאות האכזרית אמרה אחרת, אותה מציאות שקטעה תוכניות ותקוות שהתלוו אליו מצעירותו ועד ליומו האחרון. שלוש שנים לאחר התאונה נתקף במחלה ממארת שפשטה בראשו,מקום שבו נפגע באותה תאונה. מחלה שממנה לא התאושש יותר. בערב שבת קודש עת פנה היום, טרם הדלקת נרות, ד' סיוון תשכ"ד, החזיר נשמתו לבוראה.