top of page

ברכה לברית מילה (שילה יהודה)

יום חג הוא לנו ...
מיכאל ומלי היקרים .
יום חג הוא לנו. יום בו זכינו להתכנס כולנו הורים סבים וסבתות,דודים ודודות ובני דודים לייחד שבת שלמה לרכז מחשבותינו לרגל הולדת בנכם. בשבת זו שבה הוא נכנס בבריתו של אברהם אבינו אנו מלווים אותו בתפילה ובהודיה בברכה ובתקווה טובה.



בספר בראשית מצאנו שלוש בריתות המתייחסות לשלושה מעגלים.

הברית הראשונה היא הברית בין הקב"ה לאנושות כולה היא הברית בה נתנה לנו ההבטחה להמשך קיום האנושות על פני כדור הארץ . "את קשתי נתתי בענן והיתה לאות ברית ביני ובין הארץ...והיתה הקשת בענן וראיתיה לזכור ברית עולם בין אלוקים ובין כל נפש חיה ..." למה אומר הקב"ה בין אלוקים ובין כל נפש חיה ולא נאמר ביני ובין כל נפש חיה, אומר רש"י בין מידת הדין וביניכם, שאם תבוא מידת הדין לקטרג אני רואה את האות הנזכר.

הברית השניה עוברת מכלל האנושות אל עם ישראל לו ניתנה ברית בן הבתרים. הקב"ה מוציא את אברהם מביתו ואומר לו: "הבט נא השמימה וספור הכוכבים ...כה יהיה זרעך והאמין בה' ויחשבה לו צדקה" אברהם מאמין בה' על הבטחתו להמשך שושלת הדורות אבל על הארץ אשר הבטיח לו לרשתה הוא שואל " במה אדע כי אירשנה"? אברהם מבקש הוכחות להבטחה זו. ואכן ברית בין הבתרים היא הברית בין הקב"ה ובין עם ישראל לאמור "לזרעך נתתי את הארץ הזאת".
אם נדלג על פרטי הטכס של ברית בין הבתרים ונתמקד בסמליות הפעולה של ביתור העגלה, העז והאיל ושלמות הצפור, נמצא כאן מערכת התייחסות בין שני החלקים המבותרים ובין השלם. ולפיד אש אשר עבר בין הבתרים היא השכינה הכורתת את הברית על שלמות העם והארץ.
הברית השלישית היא ברית המילה ושם נאמר:"זאת בריתי אשר תשמרו ביני וביניכם ובין זרעך אחריך המול לכם כל זכר ...והיה לאות ברית ביני וביניכם" ברית זו היא בריתו של הפרט המחברת אותו עם עמו על כל המחויבויות האישיות הנגזרות מכך. ברית היחיד עם עצמו ועל כן לא מצאנו בתורה הסבר מפורט על משמעותה של ברית זו.

שלוש הבריתות הללו כיוונם מהחוץ פנימה, מן הכלל העולמי דרך עם ישראל אל הפרט. ולשלוש בריתות אלו ניתן למצוא אנלוגיה במעגלים הפנימיים שלנו והפעם מהפנים החוצה.

שלושה מעגלים- מן האדם הפרטי אל הזוגיות ומשם למשפחה הרחבה.
המעגל הראשון הוא הברית מספר בראשית הוא המעגל של האדם עם עצמו עם הסתכלות פנימה וברור עצמי, על דרכו, על האחריות שהוא לוקח על עצמו, על אמונתו והתייחסותו לבני אדם. זו הברית השלישית בספר בראשית, זו הברית שאנו חוגגים היום בסעודת מיצווה, המחברת את היחיד עם עמו ועם עצמיותו הפרטית.
המעגל השני הוא הקמת המשפחה. "על כן יעזוב איש את אביו ואמו ודבק באשתו ..." הקמת המשפחה גם בה כמו בברית בין הבתרים ישנה מערכת יחסים בין השלם לשני חלקיו . הקמת התא המשפחתי הזוגי השלם מבלי לאבד את הייחודיות והעצמיות של כל חלק ממנו.

והמעגל השלישי הוא המשפחה הרחבה. הברית של כל אחד מאתנו הנמצא במעגל זה עם כל השותפים לו היא ברית עולם, ברית הקשת אשר מתחילה משני קצוות ועולה מעלה מעלה בצבעים שונים המתארים מסלולים נפרדים אבל מאוחדים כולם בקשת אחת. כך המעגל המשפחתי אשר בו היחידים מגיעים לפעמים מקצוות שונים ובוחרים לעצמם מסלולי חיים שונים אבל מאוחדים כולם בקשת אחת שחיבוריה מקושרים אל יסוד אחד משותף.
מיכאל ומלי, במעגל הפרטי של כל אחד מכם בניתם את אישיותכם, ואת דרככם בחיים. הוכחתם את עוצמת הנפש הפנימית שלכם את יכולתכם ואת נחישותכם במבחנים שעמדתם בהם.

במעגל השני – המשפחתי, בניתם בית לתפארת . גם כאן עמדתם בנסיון ויכולתם לו,היינו אתכם בימים קשים ותמיד מצאנו את הברית המפעמת בתוככם. ברית בין השלם לחלקיו ברית שבה כל אחד מביא איתו את המיוחד לו ומתאחדים למען המשפחה , באחריות משותפת באווירה טובה ובשמחה.
ובמעגל השלישי – אנחנו כל המסובים כאן אתכם ביום שמחתכם. זו ברית עולם בינינו וביניכם. ברית שלא תופר לעולם כפי שאמר רש"י , וגם אם חלילה יבוא המקטרג, ברית זו תעמוד לנגדנו תמיד. לדאוג, לעזור לחשוב וללוות לאורך כל הדרך.
מיכאל ומלי, אילה שני נתן ושיר היקרים, ביום זה אתם מרחיבים את המעגל הפרטי שלכם לצרף אליכם בן ואח נוסף, ברכתי לכם שתוסיפו ללבלב ולפרוח ויקויים בכם דברי בלעם בפרשת השבוע "כנחלים ניטעיו כגנות עלי נהר... וכארזים עלי מים". וברכתו של מיכה הנביא בהפטרה " כטל מאת ה' כרביבים עלי עשב".

אמא , שושי.
bottom of page