top of page
בת מצוה של הדר בת עמי
חגגנו את בת המצוה עם משפחה וחברות בירושלים 
ביום שישי, ט' בשבת תשע"ד 
חידון הדרשה של הדר 

השאלה : מי היה הנער? מיהו הרואה? ומדוע הוא חיפש אותו? ומה הוא מצא בסופו של דבר ?... 

הנער הוא שאול בן קיש, המלך הראשון של עם ישראל. שאול הגיע מעיר חשובה בנחלת שבט בנימין ושמה... גבע בנימין! (כפייםם) שאול הומלך על ידי הנביא שמואל ולפי מה שמסופר לנו עליו הוא היה צנוע מאוד, משכמו ומעלה גבוה מכל העם זאת אומרת מרשים ויפה תואר. לפני ששאול התמנה למלך הוא חיפש את שמואל הנביא כדי לשאול אותו היכן האתונות שאבדו לאביו. שאול שאל כמה נערות איך להגיע כמו שראינו בסרט, והן עיכבו אותו בדיבורי סרק. לפי התלמוד אחת הסיבות למעשה של הנערות היה כדי להסתכל ביופיו של שאול. 
על אילו מלכים נוספים נאמר שהיו יפים? .... דוד המלך - יפה עיניים וטוב רואי . אנחנו לומדים שאחת מהדרישות ממלך ישראל זה שיהיה מטופח ומהודר במראהו
הרמב"ם בהלכות מלכים פרק ב' הלכה ה' מסכם
: המלך מסתפר בכל יום, ומתקן עצמו, ומתנאה בלבושין מפוארין--שנאמר "מלך ביופייו, תחזינה עיניך" (ישעיהו לג,יז). 

השאלה : מי הם המלך והמלכה? מהו מחמד עיניו של המלך? ... 

חלק ג , אפרת 

השאלה : את מי שיבחה מלכת שבא בסוף הביקור ?...

המלך הוא אחאב, אולי המלך החשוב ביותר בתולדות ממלכת ישראל . הוא חי לפני בערך 2800 שנה ועיר הבירה שלו הייתה העיר שומרון ליד קדומים שבה גרתי. אשתו איזבל הייתה הבת של מלך צידון והיא הכניסה לארץ עבודה זרה של אלים כמו הבעל והאשירה. השיחה שבחידה רומזת לסיפור שבו מלך ארם – בן הדד - דורש מאחאב להיכנע לו ואחאב שנמצא במצב קשה באותו זמן מסכים לתת לו את כל אוצרותיו. אבל מלך ארם דורש ממנו את "מחמד עיניו" ולזה אחאב מסרב, ויוצא למלחמה מסוכנת מאוד וגם מנצח. חז"ל מסבירים שמחמד עיניו היה ספר התורה שלפי הנאמר בחומש דברים צריך תמיד להיות בידי מלך ישראל. זה מאוד מתמיה כיוון שידוע לנו שאחאב היה עובד עבודה זרה ועשה הרע בעיני ה' למה הוא מוכן להיכנס למלחמת התאבדות מול ארם בשביל להגן על ספר התורה??!! התשובה היא שלאחאב היה חשוב מאוד הכבוד הלאומי. כמו שהיום אנחנו יודעים שיכול להיות מנהיג שלא שומר תורה ומצוות אבל עם ישראל חשוב לו ואם יגידו לו לבזות את קודשי ישראל הוא יתנגד בתוקף מבחינת הכבוד הלאומי כך היה אחאב וחז"ל שתיארו לנו את דמותו של אחאב ידעו מאוד להעריך את התכונה הזו. 

כמו שאולי הבנתם מהסרטון מלכת שבא אמנם התפעלה מאוד מחכמתו של שלמה המלך אבל בעקבות ההתרשמות שלה היא לא משבחת את שלמה עצמו אלא את הקב"ה. התנ"ך מעיד על כך בפסוק "מַלְכַּת-שְׁבָא, שֹׁמַעַת אֶת-שֵׁמַע שְׁלֹמֹה--לְשֵׁם ה". ואלו הדברים המרגשים שהיא אומרת לשלמה לסיכום הביקור: 
יְהִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ, בָּרוּךְ, אֲשֶׁר חָפֵץ בְּךָ, לְתִתְּךָ עַל-כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל--בְּאַהֲבַת ה' אֶת-יִשְׂרָאֵל, לְעֹלָם, וַיְשִׂימְךָ לְמֶלֶךְ, לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וּצְדָקָה זה דבר חשוב מאוד לגבי מלכות ישראל. הכבוד של המלך הוא לא כבוד אישי שלו. זהו כבוד ה' . הוא רק שליח של ה' לעשות צדקה ומשפט לטובת עם ישראל. כדברי הרמב"ם בהלכות מלכים :
ובכול יהיו מעשיו לשם שמיים, ותהיה מחשבתו ומגמתו להרים דת האמת, ולמלאות העולם צדק...

לסיכום 

במהלך החידון פגשנו שלוש תכונות של מלך ישראל:
מלך ישראל צריך להיות יפה מבחינה חיצונית.
מלך ישראל צריך לשמור על הכבוד הלאומי של עם ישראל 
ובשלישית צריך להיות 'איש אשר רוח בו', מי שיכול לייצג את הקדושה, את מלכותו של המלך האמיתי הקב"ה.
למעשה – שלושת התכונות הללו של המלך – היופי, הכבוד והקדושה - הן שלוש פנים שונות למילה הדר.
הדר הוא יופי. הדר זה כבוד. 
ואולי הכי גבוה הדר זו קדושה - אדם שיש לו הדר פנים יש לו אור רוחני כמו שאומר הפיוט "ההוד וההדר לחי עולמים" אני מתרגשת להתבונן סביבי היום בתקופה שלנו, ולראות איך הפסוק הקשה על חורבן ירושלים מספר איכה "ויצא מבת ציון כל הדרה" מתהפך לנגד עיננו... איך יופיה, כבודה וקדושתה של ירושלים חוזרים אליה ומתפללת שההדר הזה ימשיך ויוסיף עד לגאולה השלמה והמודל הוירטואלי שסיירנו בו הבוקר יהפוך להיות ממשי במהרה בימינו אמן
.

עוד מלכנו דוד ילך בך הלוך דוד בן ישי בית הלחמי
והוא ישב על כסאך
בך ימלוך
כי שב אליך הדר בת עמי
  הברכה של סבתא שושי להדר לבת המצוה
ארץ ישראל יושבת באמצעו של  העולם,
וירושלים באמצעה של ארץ-ישראל, 
היום הדר את באמצעה של ירושלים.
כולנו כאן לכבודך לשיר לך שירים ולקשור לך כתרים
כתר של אהבת אדם ,
כתר של נאמנות למשפחה
כתר של עזרה לזולת כתר של אהבת תורה 
כתר של חוכמה ואמונה .
בכל אלה התברכת.
אוויר ההרים צלול כיין , ויין ישמח לבב אנוש
נרים כוסית ונשמח בשמחתך , ויגילו בך הוריך 
ונאמר באלפי ברכות היי ברוכה.
אשרינו שזכינו בך נכדה אהובה
הדרי נכדתי חמודתי הדר בת עמי 
בחרת לעלות את ירושלים על ראש שמחתך 
ולחגוג בה את יום חגך 
ולכן בחרתי גם אני  לברכך בברכת ירושלים 
עשרה קבין של יופי ירדו לעולם ותשעה נטלה ירושלים 
וגם את נכדתי יפה את וענוגה והיום אפילו כפליים 
ירושלים עיר של שלום עיר שלא יאמר בה אדם צר לי המקום 
וכך מצאנו אותך גדלה ומשתלבת בכל מקום 
ילדה של שלום ילדה של חברות 
ילדה של יוזמות חכמה ענוה וצנועה.
וכמו ירושלים של מעלה וירושלים של מטה
יש בך  שמחה ושובבות נעורים
אך גם רצינות ,רגישות ומחשבה עמוקה
bottom of page